Laptop helpdesk

Meest voorkomende vragen, problemen en oplossingen

  1. Google Chrome werkt niet zoals het hoort
  2. Mijn laptop reageert niet zoals het moet (WIFI gaat niet, programma loopt vast…)
  3. Mijn laptop is traag
  4. Updates installeren
  5. MS Office installeren
  6. De laptop laadt niet meer op
  7. De batterij loopt snel leeg
  8. De ritssluiting van mijn laptophoes is kapot
  9. Er is een ander probleem of ik kan het probleem niet zelf oplossen
  10. Defect, beschadiging, verlies of diefstal van de laptop tijdens een schoolvakantie
  11. Hoe kan ik nagaan of mijn laptop klaar is voor een toets of examen met Geogebra?
  12. Hoe kan ik nagaan of mijn laptop klaar is voor een toets of examen in BookWidgets?
  13. Hoe kan ik nagaan tot wanneer mijn laptop nog in garantie is?

.

1. Google Chrome werkt niet zoals het hoort

Openen bepaalde links niet? Krijg je ongewenste reclame? Wil een pdf-bestand niet openen? Loopt BookWidgets vast in Google Chrome? Je kan dit als volgt oplossen:

  • Open Google Chrome

  • Klik rechts bovenaan op de 3 puntjes en dan op Instellingen

  • Klik links in het menu op “Instellingen resetten”, vervolgens op “Instellingen terugzetten naar de oorspronkelijke standaardwaarden” en tenslotte op de blauwe knop “Instellingen resetten”.

  • Herstart de browser, het probleem is verholpen.

.

2. Mijn laptop reageert niet zoals het moet (WIFI gaat niet, programma loopt vast…)

Doorloop de stappen zoals beschreven in punt 3 en punt 4. Vaak zijn zijn de laptopproblemen dan opgelost.

.

3. Mijn laptop is traag

Bij het gebruik van de computer worden heel wat programma’s geladen die ervoor zorgen dat de computer trager wordt. Als je je computer gewoon afsluit of het scherm dichtklapt, dan zet je je computer eigenlijk gewoon in de slaapstand. Zodra je de computer weer aanzet, gaat die verder waar hij gebleven was, dus al die programma’s die op de achtergrond aan het werken waren, starten ook opnieuw op.

Je kan dit probleem verhelpen door wekelijks je computer opnieuw op te starten. Dit doe je als volgt:

Klik op de Windows-toets onderaan op je scherm, dan op het power-icoontje (Aan/uit) en dan op “Opnieuw opstarten”.

Je laptop zal nu opnieuw opstarten en een stuk sneller zijn.

.

4. Updates installeren

Regelmatig ontdekken de ontwikkelaars bij Microsoft problemen in het besturingssysteem of in programma’s waardoor hackers toegang zouden kunnen krijgen tot jouw computer. Hiervoor brengen ze zo snel mogelijk een “fix” uit. Het is voor de goede werking van je computer belangrijk dat deze updates regelmatig geïnstalleerd worden op je computer. Klik hiervoor op de Windows-toets onderaan op je scherm en dan op het tandwiel “Instellingen”.

Klik vervolgens op “Windows Update”.

Klik daarna op “Naar updates zoeken”.

Indien er nieuwe updates beschikbaar zijn, dan krijg je een overzicht van alle updates die nog moeten geïnstalleerd worden op je computer. Dit zal bij elke computer verschillend zijn.
Klik in dat geval op “Alles downloaden en installeren”.

Deze installatie kan soms lang duren, heel soms zelfs meer dan een uur. Zet je computer zeker niet uit tijdens deze installatie. Steek je lader in zodat je computer niet zonder stroom valt.

Tijdens de installatie zal je computer je aangeven met welke update hij bezig is en hoe ver hij staat.

Zodra de updates klaar zijn, zal je een melding krijgen om de computer opnieuw op te starten, klik daarop.

Na het herstarten van de computer, controleer je opnieuw of alle updates nu geïnstalleerd zijn. Indien niet, herhaal je deze stappen, tot de computer aangeeft dat er geen updates meer zijn.

.

5. MS Office installeren

Normaal zou dat Office pakket automatisch moeten geïnstalleerd worden. Indien dat niet gebeurt, ga dan via je browser naar https://office.com

Daar kan je je aanmelden met je gebruikersnaam “voornaam.familienaam@scheppers-mechelen.be” en je wachtwoord. Dezelfde login dus als die van je laptop.

Na het inloggen zal je rechts bovenaan een knop zien “Apps installeren”. Daar mag je op klikken en dan op “Microsoft 365-apps”

Hierna zal er een bestand gedownload worden die je mag opstarten vanuit je downloadmap. Het volledige office-pakket zal dan geïnstalleerd worden.

.

6. De laptop laadt niet meer op

Laadt je laptop niet meer op? Kijk dan eerst even na of je lader niet stuk is. Ben je zeker dat het niet aan je lader ligt, dan kan je best de batterij controleren, zie punt 7. Is de kabel of een van de stekkers van je lader beschadigd, dan dien je een nieuwe lader aan te schaffen.

Zorg ervoor dat je de juiste lader aanschaft. Het gebruik van een verkeerde lader kan ervoor zorgen dat je toestel beschadigd geraakt en deze schade valt dan buiten de verzekering!

.

7. De batterij loopt snel leeg

Voor onze laptops hebben we de garantie dat de batterij minstens 70% van de capaciteit moet geven. Geeft je computer na enkele uren al aan dat de batterij plat is, dan kan je je batterij zelf testen. Blijkt uit deze test dat de capaciteit minder is dan 70%, dan heb je recht op een vervanging. Stuur hiervoor je testresultaten door naar de heer Mohamed Omachine, via een smartschoolbericht en vermeld hierbij de code (zie label) van je laptop.

Om je batterij te testen, ga je als volgt te werk:

  • Sluit je laptop aan op het stopcontact totdat de batterij minstens 75% opgeladen is.
  • Klik in de zoekbalk onderaan dit commando: CMD

  • Je computer stelt het programma “Opdrachtprompt” voor

  • Klik hierop met je rechter-muistoets en kies voor “Als administrator uitvoeren”
  • Je krijgt nu een zwart venster met witte letters te zien

  • Typ volgend commando in: cd %userprofile%\Documents en druk op enter
  • Het pad naar jouw documentenmap verschijnt in het venster
  • Typ volgend commando in: powercfg /batteryreport en druk op enter
  • Je krijgt een melding dat het rapport klaar is en het pad waar het rapport te vinden is
  • Typ volgend commando in: battery-report.html en druk op enter
  • Het rapport zal openen. Zoek in het rapport naar het onderdeel “Installed batteries” en daaronder naar deze regels:

  • Deel het onderste getal door het bovenste getal (45,235 / 61,993 = 0.729)
  • Is het resultaat van deze breuk kleiner dan 0,70 dan is de capaciteit van je batterij onvoldoende en dan kan je deze omruilen voor een nieuwe. Neem hiervoor contact op met meneer Mohamed Omachine.

.

8. De ritssluiting van mijn laptophoes is kapot

Een nieuwe ritssluiting kost al gauw 10 euro, zonder plaatsing. Tenzij je zelf heel handig bent om een nieuwe ritssluiting in je laptophoes te stikken, denken we dat je goedkoper af bent om een nieuwe laptophoes aan te kopen. Let er wel op dat de hoes de nodige bescherming biedt en groot genoeg is voor een laptop met een schermgrootte van 14 inch.

Wij hebben even gegoogeld en we vonden online al snel een hoes voor minder dan 20 euro.

.

9. Er is een ander probleem of ik kan het probleem niet zelf oplossen

Werkt je laptop niet meer of is hij zwaar beschadigd of is er een ander probleem dat je zelf niet kan oplossen? Breng dan je laptop naar het onthaal. Je verneemt later, via een smartschoolbericht, wanneer je laptop hersteld is. In tussentijd krijg je gratis een vervangtoestel.

Is je laptop gestolen bij diefstal met braak of onder bedreiging? Bezorg dan een kopie van het proces-verbaal aan het onthaal. Je krijgt dan een vervangtoestel volgens de garantievoorwaarden.

Je biedt nooit een vuile laptop aan ter herstelling. Een laptop die smerig is, zal niet nagekeken worden. Op deze pagina vind je enkele nuttige tips om je laptop schoon te houden.

Defect, beschadiging, verlies of diefstal van de laptop tijdens een schoolvakantie: zie volgend puntje.

 

.

10. Defect, beschadiging, verlies of diefstal van de laptop tijdens een schoolvakantie

In geval van defect, beschadiging, verlies of diefstal van de laptop tijdens een schoolvakantie, kan je rechtstreeks contact nemen met de leverancier. Een technieker komt dan langs bij je thuis of op je vakantieadres in België.

Huur je je laptop bij The Rent Company (Dell), dan dien je het probleem te melden door in te loggen met je persoonlijk account op easy4u.be.

Heb je je laptop aangeschaft bij Signpost (HP en Lenovo), dan dien je het probleem te melden via deze link en duid je ‘op locatie bij gebruiker’ aan.

 

.

11. Hoe kan ik nagaan of mijn laptop klaar is voor een toets of examen met Geogebra?

STAP 1:
Ga na of de nieuwste Windows-updates geïnstalleerd zijn en doe de installatie indien nodig. Zie punt 4.

STAP 2:
Controleer of het programma Geogebra 6 op je laptop geïnstalleerd is. Indien dit niet het geval is, installeer dan Geogebra 6. Je vindt het installatiebestand voor Windows op DEZE LINK. Open in je downloadmap het installatiebestand om het programma te installeren.

STAP 3:
Open Geogebra en klik rechtsboven op het hamburgermenu. Klik vervolgens op ‘Schermindelingen’. Zie je ‘Examenmodus’ staan bij de schermindelingen, dan is je laptop klaar voor de toets of het examen met Geogebra. Zie je deze optie niet, ga dan terug naar STAP 2.

 

.

12. Hoe kan ik nagaan of mijn laptop klaar is voor een toets of examen met BookWidgets?

STAP 1:
Ga na of de nieuwste Windows-updates geïnstalleerd zijn en doe de installatie indien nodig. Zie punt 4.

STAP 2:
Een andere achtergrond of muisaanwijzer kan de werking van BookWidgets verstoren. Tijdens een evaluatie met BookWidgets gebruiken we de standaard achtergrond en standaard muisaanwijzer. Heb je geen andere achtergrond of muisaanwijzer ingesteld, ga dan onmiddellijk naar STAP 3.

Heb je in Google Chrome een andere achtergrond of muisaanwijzer ingesteld? Zet dan Google Chrome terug naar de standaardinstellingen. Zie punt 1.

Blijft de achtergrond en/of muisaanwijzer staan, verwijder dan de app waarmee je de achtergrond en/of muisaanwijzer hebt aangepast. Om een app te verwijderen typ je ‘apps’ in het zoekveld onderaan je scherm. Klik vervolgens op ‘Programma’s installeren of verwijderen’.

Je krijgt nu een lijst van alle geïnstalleerde apps. Zoek de app die je wil verwijderen en klik op de drie puntjes rechts van de naam van de app en vervolgens op ‘Verwijderen’.

STAP 3:

Meld je met Google Chrome aan in Smartschool en maak de BookWidgets die klaar staat op DEZE LINK. Voer ‘examens’ in als wachtwoord, lees de tekst en klik op ‘Verzenden’. Als dat gelukt is, ga dan naar STAP 5.

Zie je geen veld waarin je het wachtwoord kan ingeven, ga dan naar STAP 4.

STAP 4:

Klik op het downloadicoontje, onder het deurslot.

Klik vervolgens op “Safe Exam Browser for Windows”.

Op de volgende vraag mag je “I ACCEPT” aanklikken.

Het downloaden is gestart. Na ongeveer een minuut staat het installatiebestand in je downloadmap.

Open het installatiebestand om Safe Exam Browser te installeren. Ga daarna terug naar STAP 3.

STAP 5:
Je bent klaar! Je laptop is gereed voor de toets of het examen met BookWidgets.

 

.

13. Hoe kan ik nagaan tot wanneer mijn laptop nog in garantie is?

Vul hieronder het serienummer van je laptop in en je stamboeknummer. Klik vervolgens op “Toon laptopgarantie”.