Laptop voor iedereen

Overzicht

  1. Ons pedagogisch project Laptop@Scheppers
  2. Gelijkere onderwijskansen voor iedereen
  3. Kostprijs
  4. Zes jaar garantie met antidiefstalverzekering
  5. Dagelijks gebruik van de laptop
  6. De laptop bestellen

.

Ons pedagogisch project Laptop@Scheppers

Elke leerling mee op de digitale trein

Onze maatschappij is gedigitaliseerd. Je kan haast geen job meer bedenken waarbij er geen gebruik gemaakt wordt van een computer, tablet, … We gebruiken minder woordenboeken of andere papieren bronnen, want de meeste info vinden we online. Veel mensen gebruiken Facebook, Instagram, Twitter, … en ook onze bankverrichtingen doen wij via onze computer of smartphone.

We vinden het zeer belangrijk om onze leerlingen goed voor te bereiden op deze ontwikkelingen in de maatschappij. In september 2019 startten we daarom in het eerste jaar met het project Laptop@Scheppers.

Met ons laptopproject willen we de ICT-vaardigheden van onze leerlingen ontwikkelen en versterken via ICT-integratie in de meeste lessen. Het internet en de sociale media, die vandaag alomtegenwoordig zijn in onze leefwereld, willen we zodanig integreren dat ze een meerwaarde vormen voor ons onderwijs en een goede aanzet tot levenslang leren. In alle vakken zijn er heel wat mogelijkheden om leerwinst te boeken, extra kansen te creëren voor onderzoekend leren en om gedifferentieerd onderwijs op maat van elke leerling aan te bieden.

Enkele voordelen van ons laptopproject

  • ICT-integratie in de meeste lessen,
  • het uitbreiden van de digitale geletterdheid,
  • het aanwakkeren van de mediawijsheid,
  • het aanbieden van meer differentiatie,
  • het aanbieden van afstandsonderwijs,
  • het creëren van meer gelijkheid: elke leerling heeft hetzelfde type toestel en maakt gebruik van dezelfde software, aangeleverd door de school.

.

Gelijkere onderwijskansen voor iedereen

Elke leerling hetzelfde type toestel

Naast een basispakket leer- en/of werkboeken moet elke leerling die bij ons in het eerste jaar zit, zich ook een schoollaptop met garantie aanschaffen.

We verwachten dat alle leerlingen van de eerste en de tweede graad een uniform toestel gebruiken. Uniformiteit zorgt voor gelijke onderwijskansen en een continu lesverloop, en voor een betere prijs en snellere herstelling. Een eigen persoonlijke laptop op school gebruiken, is voor leerlingen van de eerste en tweede graad niet toegelaten. Dit zorgt immers voor te veel afstemmingsproblemen. Daarom wordt het gebruik van een schoollaptop met garantie ook voor leerlingen van de derde graad sterk aanbevolen!

Vanaf 1 september 2024 wordt het volgend type toestel geleverd:

Schoollaptop Dell – Latitude 3340 2-in-1 met pen device en zes jaar garantie

  • Speciale educatie laptop met een extra stevige buitenkant en rubberen stootrand
  • Processor: Intel® Core™ i5-1335U
  • On-board videokaart: Intel® UHD Graphics
  • Scherm: touchscreen 13,3″ (1920 x 1200) Full HD, Anti reflecterend, 60Hz, IPS, 300nits
  • Werkgeheugen 16 Gb, LPDDR5, 4800Mhz
  • Opslag: 256Gb SSD
  • Camera: FHD 1080p IR camera (Windows Hello Compatible)
  • Poorten: 2x USB 3.2, 1x USB-C 3.2, 1x HDMI 1.4, audiojack
  • Draadloze verbindingen: WIFI Intel® 6E AX211 (802.11ax) 2×2 en Bluetooth 5.3
  • Active pen
  • Toetsenbord Azerty
  • Oplader: Dell – Adapter – 65W – USB-C
  • Batterij: 3-Cell 54Whr met autonomie van 7 uren (1 schooldag)
  • Gewicht: 1,36kg
  • Afmetingen: 306 mm x 210,9 mm x 16,8 mm
  • Garantie van 6 jaar, ook op de batterij
  • Solide beschermhoes
  • Windows 11 Pro
  • MS Office 365

Op het toestel wordt MS Windows 11 Pro geïnstalleerd samen met MS Office (Word, Excel, Powerpoint, Teams, OneNote), antivirussoftware, OneDrive voor opslag van documenten in de cloud en enkele vakgebonden programma’s. Indien later – bijvoorbeeld op vraag van een leerkracht – nog andere software moet worden geïnstalleerd, zal dit via een centrale server doorgestuurd worden. De software wordt dan bij de eerstvolgende aanmelding op de laptop, automatisch gedownload en geïnstalleerd. De leerling kan tijdens de installatie gewoon verder werken op de laptop.

Naast de software die de school voorziet, mag een leerling ook voor persoonlijk gebruik programma’s op de laptop installeren. Zo willen we een dubbele aankoop vermijden.

Er zullen door de school geen back-ups genomen worden van de toestellen. Alle data moeten dus ofwel op OneDrive ofwel in Smartschool bewaard worden. Op die manier zijn alle documenten steeds beschikbaar en is de kans op verlies onbestaande.

Waarom een leerling geen ander type laptop mag gebruiken op school

Het gebruik van een andere laptop dan de schoollaptop, heeft zoveel nadelen, dat er een te groot verschil zou ontstaan tussen de onderwijskansen die leerlingen krijgen. We sommen hieronder enkele nadelen op van het gebruik van een ander type laptop.

  • Bij schade, een defect of softwareprobleem kan de leerling niet rekenen op ondersteuning van de school of van haar ICT-partner. Niet alle ouders kunnen hun zoon of dochter helpen bij een defect van het eigen toestel. Vaak is er bij de eigen laptop geen servicepakket voorzien voor zowel software als hardware (onderhoud, herstelling…). Herstellingen van particuliere laptops kunnen erg duur zijn of laten lang op zich wachten. Ondertussen kan de leerling een grote leerachterstand oplopen.
  • De leerling kan bij schade, defect, verlies of diefstal geen beroep doen op een reservetoestel in bruikleen waardoor hij niet kan deelnemen aan de les, test, examen… en mogelijk achterop geraakt.
  • Een particulier toestel is vaak niet geschikt voor intensieve verplaatsingen en intensief gebruik. Het toestel dat via de school aangeboden wordt, is geschikt voor zakelijk gebruik.
  • Een particulier toestel is doorgaans niet voorzien van een batterij die een hele schooldag meegaat. Het toestel dat via de school aangeboden wordt, heeft een batterij met een autonomie die aangepast is aan het gebruik op school.
  • Softwareversies op het eigen toestel kunnen verschillen met softwareversies van de schooltoestellen (bv. andere drivers, videospelers…).
  • De andere leerlingen en de leerkrachten kennen het toestel niet zodat het moeilijker is om hulp te bieden bij een probleem, waardoor er mogelijk lestijd verloren gaat voor iedereen.
  • Bij een particulier toestel is er standaard maar één jaar garantie op de batterij. Bij een schoollaptop is er garantie op het hele toestel, inclusief de batterij en dit gedurende de volledige garantieperiode.
  • Particuliere toestellen worden niet centraal beheerd. Dat betekent dat de leerling zelf moet zorgen voor het installeren van alle software en software-updates die nodig zijn om de lessen te kunnen volgen.
  • Er is bij particuliere toestellen geen ondersteuning tijdens de schoolvakanties.
  • Er is bij particuliere toestellen vaak geen schade- en /of diefstalverzekering, waardoor kosten hoog kunnen oplopen in geval van schade, defect of diefstal.

.

Kostprijs

Het pakket (Dell 3340 2-in-1 schoollaptop, lader, stylus pen, beschermhoes, software en uitgebreide garantie van 6 jaar) bieden we ENKEL aan in HUURKOOP.

De prijzen die hieronder weergegeven worden, zijn de prijzen die gelden voor het schooljaar 2024-2025.

Afbetalingsplan op zes jaar (huurkoop)

  • Bij de bestelling (voor woensdag 10 juli 2024) betaal je vier maanden waarborg.
    Dat is 4 x 15,65 euro = 62,60 euro.
  • Van september 2024 tot en met augustus 2030 betaal je maandelijks 15,65 euro.
    Dat is 72 x 15,65 euro.

Na zes jaar heb je de keuze. Ofwel geef je het toestel terug en krijg je de waarborg terugbetaald. Ofwel behoud je het toestel en word je dus eigenaar van de laptop. Je krijgt de waarborg dan niet terugbetaald.

 

Wat als je voor het einde van het huurkoopcontract de school verlaat?

Als je voor het verstrijken van de huurkoopperiode aan onze school afstudeert of onze school verlaat, dan zijn er twee opties. Ofwel kan je het toestel blijven gebruiken en lopen de afbetaling en de garantie gewoon door. Ofwel kan je het toestel teruggeven en dan stoppen de maandelijkse betalingen. De waarborg wordt dan ingehouden als verbrekingsvergoeding.

 

 

.

Zes jaar garantie met antidiefstalverzekering

Easy4u-abonnement

Onze school werkt samen met The Rent Company Belgium BV. Deze firma faciliteert digitaal onderwijs met het maatschappelijk verantwoorde Easy4u-abonnement. Via dat abonnement huren de leerlingen een kwalitatief hoogwaardige laptop die aansluit bij de eisen van onze school. Het Easy4u-abonnement is laagdrempelig, biedt een complete service en waarborgt zo zorgeloos computergebruik. Standaard kunnen de leerlingen rekenen op een herstelservice met uitgebreide garantie, een beschermhoes en dekking bij schade of diefstal.

  • Als er problemen met de hardware of software van de laptop zijn (toetsenbord dat hapert, beeldscherm dat flikkert, software die niet goed meer werkt, …) zal je laptop opnieuw geïnstalleerd worden. Indien het probleem hiermee niet opgelost is, wordt je laptop hersteld door The Rent Company. Ondertussen gebruik je gratis een vervangtoestel van de school.
  • Indien een herstelling niet binnen de garantie valt (bvb. scherm gebroken omdat de laptop is gevallen) zal The Rent Company maximaal 50 euro herstellingskosten aanrekenen.
  • Indien de laptop stuk gaat tijdens een vakantieperiode, kan je zelf contact opnemen met The Rent Company via het nummer 02 588 96 40. Een technicus komt dan naar de plaats waar je je bevindt (in België) om de laptop te herstellen.
  • Wordt je laptop gestolen met braak of onder bedreiging, dan ga je eerst langs bij de politie en doe je aangifte van de diefstal. Het pv bezorg je ofwel aan de school ofwel rechtstreeks aan The Rent Company. Je betaalt dan 50 euro voor een ander toestel.
  • Ouders hebben toegang tot een gebruiksvriendelijk online platform, waarbij abonnementsgegevens, betalingen en herstellingen gemakkelijk opgevolgd kunnen worden.

 


Voor de leerlingen die nog een Lenovo of HP schoollaptop gebruiken, werken we samen met de firma’s Signpost en Leermiddel bv. Beide firma’s, verder in dit document kortweg Signpost genoemd, behoren tot dezelfde groep en hebben al een jarenlange ervaring met de verkoop en verhuur van laptops aan scholieren. Zowel bij een directe aankoop als bij huurkoop biedt Signpost de volgende garanties:

  • Als er problemen met de hardware of software van de laptop zijn (toetsenbord dat hapert, beeldscherm dat flikkert, software die niet goed meer werkt, …) zal je laptop opnieuw geïnstalleerd worden. Indien het probleem hiermee niet opgelost is, wordt je laptop hersteld door Signpost binnen de twee werkdagen. Ondertussen gebruik je gratis een vervangtoestel van de school.
  • Indien een herstelling niet binnen de garantie valt (bvb. scherm gebroken omdat de laptop is gevallen) zal Signpost maximaal 39 euro herstellingskosten aanrekenen.
  • Indien de laptop stuk gaat tijdens een vakantieperiode, kan je zelf contact opnemen met Signpost via het nummer 09 277 08 76. Een technicus komt dan naar de plaats waar je je bevindt (in België) om de laptop te herstellen.
  • Wordt je laptop gestolen buiten de school en met braak of onder bedreiging, dan ga je eerst langs bij de politie en doe je aangifte van de diefstal. Het pv bezorg je ofwel aan de school ofwel rechtstreeks aan Signpost. Je betaalt dan 39 euro voor een vervangtoestel van dezelfde leeftijd.
  • Verlies je de laptop, dan betaal je – in geval van huurkoop – nog 80% van het openstaande saldo in één keer af. Je krijgt dan een vervangtoestel van dezelfde leeftijd en je betaalt de resterende maanden huur nog verder af.

De garantieperiode voor de laptop duurt 34 maanden tot 4 jaar, afhankelijk van je keuze. Na deze periode kan je beslissen om het toestel verder te blijven gebruiken of om een nieuw toestel aan te schaffen. Blijf je het toestel verder gebruiken, dan kan je de garantie uitbreiden met één of twee jaar. Bij huurkoop kost de garantieuitbreiding 8 euro per maand. In het geval van directe aankoop wordt 99 euro per bijkomend jaar aangerekend. Een verlenging van de garantie moet steeds aangevraagd worden minstens een maand voor het verstrijken van de vorige garantieperiode. De prijzen voor een garantieuitbreiding kunnen over drie of vier jaar verschillen van de huidige prijzen.


.

Dagelijks gebruik van de laptop

Afspraken uit ons schoolreglement

Elke leerling is verantwoordelijk voor de eigen laptop. Draag dus zorg voor het toestel en geef je laptop niet door aan anderen.

De laptop wordt elke dag, met een volle batterij en in de voorziene beschermhoes meegebracht naar school. Als je laptop onvoldoende opgeladen was thuis, zal je het toestel die dag niet verder kunnen gebruiken. Je kan je laptop niet opladen op school. Het elektriciteitsnetwerk is daar niet op voorzien.

Op school kan je je laptop veilig opbergen in je locker. ’s Avonds neemt elke leerling zijn laptop weer mee naar huis.

Elke leerling voorziet bij zijn laptop één set oortjes of een koptelefoon. Oortjes kunnen ook aangekocht worden aan het onthaal.

De laptop zal de leer- en werkboeken niet vervangen. Maar specifieke boeken zoals een atlas, de bijbel en woordenboeken zal je niet meer moeten aanschaffen. Hiervoor kan je steeds je laptop en het internet gebruiken.

De laptop wordt tijdens de les enkel gebruikt in samenspraak met de leerkracht.

In de studiezaal kan de laptop gebruikt worden voor schoolse taken.

Tijdens de middagpauze kan de laptop gebruikt worden voor schoolse taken in de Open klas, het Openleercentrum, de stille middagstudie en tijdens de inhaallessen.

Tijdens de avondstudie en huiswerkklas kan de laptop gebruikt worden voor schoolse taken, in samenspraak met de toezichthoudende leerkracht.

Tijdens examens en andere evaluaties met de laptop zijn draadloze oortjes en een draadloze koptelefoon niet toegelaten.

Op de speelplaats is het gebruik van de laptop niet toegelaten.

Als het toestel defect is binnen de garantietermijn, brengt de leerling de laptop naar het onthaal. Daar zal men het probleem zelf oplossen of de laptop ter herstelling aanbieden bij onze ICT-partner, zoals beschreven in de garantievoorwaarden.

Wij raden elke leerling aan om zijn laptop, pen en hoes een persoonlijke ‘touch’ te geven door er een of meerdere stickers op te kleven zodat hij gemakkelijk herkenbaar is. Let er wel op dat deze later zonder schade verwijderd kunnen worden. Wanneer je laptop beschadigd is en je verandert van school, zal je toestel enkel teruggenomen worden nadat je de schade hebt vergoed. De stickers die door de garantieverstrekker aangebracht werden, mogen niet verwijderd worden, zolang de garantie loopt.

Interne hardware mag niet gewijzigd worden. Alle leerlingen gebruiken hetzelfde type toestel.

Belangrijke data worden steeds opgeslagen in de cloud. Schoolse taken en documenten worden bewaard in Smartschool. Persoonlijke data bewaar je in OneDrive. De school kan nooit verantwoordelijk gesteld worden voor verlies van persoonlijke software of andere data. De leerling is dus zelf verantwoordelijk voor de back-up van deze programma’s en gegevens.

De laptops zijn standaard uitgerust met een antivirusprogramma dat automatisch elk bestand controleert op virussen. Indien het programma een virus detecteert, waarschuw je altijd een leerkracht. Wijzig nooit iets aan de instellingen van het antivirusprogramma.

Alle leerlingen krijgen toegang tot het internet via de draadloze wifi-antennes van de school. De laptop is op school in de eerste plaats een leermiddel en moet dus zo gebruikt worden. Misbruiken zullen steeds opgespoord en gesanctioneerd worden.

Voor situaties die niet expliciet vermeld staan in de bovenstaande tekst, geldt de Belgische wetgeving op school. Meer bepaald willen we de aandacht vestigen op het auteursrecht (kopiëren en downloaden van films, muziek en software), de wet op de privacy, hacking en alle andere vormen van computermisbruik.

.

De laptop bestellen

Tijdig bestellen = Tijdig ontvangen

Door hieronder op de rode bestelknop te drukken, komt u op onze schooleigen pagina in de webwinkel van The Rent Company. Daar kunnen ouders de bestelling plaatsen en de waarborg betalen. Wij vragen om de bestelling te plaatsen ten laatste op woensdag 10 juli 2024.

Laptops die tijdig besteld werden, zullen in de eerste week van september aan de leerling bezorgd worden.

In onderstaande video leggen wij u graag uit hoe het bestelproces van de schoollaptop verloopt.

Wie het wenst, kan zich ook op school laten helpen bij de online bestelling. Maak gerust een afspraak om naar school te komen en vergeet dan zeker je bankkaart niet.

link 2023: https://easy4u.be/info/?code=YCN7MN9