Achtdaagse eindejaarsreis
Onze zesdejaars en hun begeleiders maken momenteel een rondreis door Italië. Wij krijgen elke dag een verslagje binnen met wat foto’s erbij. Zo kunnen de thuisblijvers toch wat meegenieten van deze klassieke eindejaarsreis.
DAG 9: woensdag 9 april – Terug naar huis
Vandaag vertrokken we naar huis, eerst een busrit van vier uur van Napels naar Rome Fiumicino. Tijdens de busrit werken we de laatste drie rondes van de busquiz af. De winnaars worden op de luchthaven bekendgemaakt en krijgen een prijs.
Eenmaal op de luchthaven toegekomen kan de eerste groep al inchecken en naar de security gaan. De andere groep met dertien leerlingen vertrekt pas om 18.10 uur en kan pas vanaf 15 uur inchecken. Zij zoeken dus eerst iets om te eten.
Net voor groep 2 vertrekt blijkt groep 1 al geland te zijn. Maar groep 2 krijgt een extraatje onderweg: Kas had bij het boarden zijn neus even binnengestoken in de cockpit en vlak voor de landing kwam de stewardess hem vragen of hij in de cockpit de landing wou meemaken. Wie zou daar nee tegen zeggen?
Om 20 uur landt ook groep 2 en is iedereen weer thuis. We hebben allemaal genoten van een prachtige reis, heel veel cultuur kunnen opsnuiven, kennis gemaakt met de Romeinen en heel veel pasta gegeten.
Oh ja, ik moest jullie nog vertellen over het feestje. De hele groep ging mee naar een “boite” in Napels die de leerkrachten voor ons privé hadden afgehuurd. We mochten zelfs zelf aan de discobar staan en onze eigen muziek draaien. Het was een super-afsluiter voor deze reis. We hadden niet echt een einduur, maar tegen 2 uur zijn we toch maar wijselijk terug naar het hotel vertrokken. Het was nog een uurtje rijden en dus lagen we pas tegen 3 uur in ons bed. Al mochten we woensdag iets langer slapen, het was alweer een kort nachtje 😉
DAG 8: dinsdag 8 april – Capri
Deze ochtend namen we de boot naar het eiland Capri. Capri is een mooi maar heel toeristisch eiland, met een klein strandje, maar met een heel mooie natuur. De leerlingen konden kiezen tussen een natuurwandeling, een cultuurwandeling of gewoon vrije tijd. Voor de meesten zat het cultuuremmertje vol en zij kozen dus voor een vrije dag. Ze hingen wat rond in de winkelstraatjes op zoek naar souvenirs of trokken naar het strandje om de koude zee te trotseren en een frisse duik te nemen.
Enkele leerlingen gingen mee op natuurwandeling, een tocht door de bossen en rotsen met heel wat zichten op de zee en af en toe een speciale rotsformatie.
De rest ging mee op cultuurwandeling richting Villa Jovis. Ook al had Mr. Berrens het op de officiële website nagekeken en was die zeker open vandaag, de Italianen beslisten om voorlopig toch enkel in het weekend de deuren van de Villa te openen. We stonden dus voor een gesloten deur.
De wandeling, ook al door de mooie natuur, en de zichten op de haven, zee en rotsen gaf ons echter genoeg voldoening om tevreden toe te komen op de Piazetta di Capri waar de leerlingen vrij waren om te lunchen en eventueel hun vrienden op te zoeken op het strand.
Intussen merkten we dat een ingestuurde foto van onze reis, de instagrampagina heeft behaald van nws.nws.nws, het nieuwskanaal voor jongeren, van de VRT.
Om 17 uur namen we de boot terug naar Napels, snel de bus op naar het hotel, eten en douchen want vanavond staat er een feestje op de planning. We hebben een bar afgehuurd voor ons alleen, waar we helemaal uit de bol kunnen gaan, maar wel binnen de perken. We hebben er alvast veel zin in 😉
DAG 7: maandag 7 april – Pompeii
Ook vandaag weer vroeg uit de veren, we bezoeken de stad Pompeii die in 79 bedolven is onder de lava van de Vesuvius.
Een deel van de groep wordt door de stad gegidst door Mr. Berrens en Mr. Wittebols, de rest gaat op basis van een zoektocht zelf op verkenning.
Tegen de middag spreken we af aan Villa dei Misterie waar we nog enkele mooie restanten vinden van mozaiekvloeren en muurschilderijen. We vinden er ook een gipsen afgietsel van enkele mensen die destijds mee bedolven zijn onder de lava.
Na de lunch nemen we de bus naar de Vesuvius. Na enkele omleidingen komen we een uur te laat aan, maar we kunnen wel allemaal tegelijk binnen. Het laatste stukje moeten we te voet afleggen. Op de berg is het een stuk kouder dan beneden en er is ook heel wat wind wat nog meer zorgt voor koudere (gevoels)temperatuur, maar eenmaal boven, kunnen we genieten van een prachtig zicht op de baai van Napels en natuurlijk van de krater van de vulkaan. Hier en daar zien we zelfs nog wat zwaveldampen opstijgen, de vulkaan is blijkbaar nog niet helemaal klaar met haar activiteiten.
Na het bezoek nemen we de bus richting hotel waar ons alweer een 3-gangen diner wacht. Het eten viel vandaag beter mee dan gisteren, we kregen zelfs tiramissu als dessert.
Nog even vertoeven in de bar van het hotel waar de liefhebbers de match tussen Napels en Bologna kunnen volgen en dan kruipen we alweer onder de wol. Morgen is onze laatste dag, we maken er een rustige dag van en trekken met de boot naar Capri, maar dat vertellen we morgen wel weer.
Slaapwel!
DAG 6: zondag 6 april – Napels
Deze ochtend weer vroeg uit de veren want we vertrekken naar Napels.
Onderweg spelen we nog twee rondes van de quiz, de rest van de tijd slapen de meeste leerlingen nog wat bij.
Aangekomen in Napels starten we meteen onze rondleiding. Van de ene piazza naar de andere, elk met een eigen verhaal. Wist je dat er meer dan 500 kerken zijn in Napels? Genoeg om te bezoeken dus.
We passeren ook standbeelden van Dante (la devina comedia) en Pulcinella. In de gezellige straatjes van Napels wemelt het van de drukte en op de koop toe lopen er mensen rond die muziek maken en tegelijk een omhaling doen. Ze bestrooien ons met zout, dit blijkt een gewoonte te zijn, om de negativiteit te verdrijven.
Na de middaglunch vervolgen we onze wandeling richting Castel Nuovo en Castel dell Ovo. Het nieuwe en oude kasteel dus.
Genoeg gezien voor vandaag, we nemen de bus naar het hotel waar we een maaltijd krijgen en naar het voetbal kunnen kijken. En dat Len De Maeyer vandaag 18 werd, is ook het hotelmanagement niet ontgaan.
Tegen 23 uur zoeken we ons bed op want morgen moeten we alweer vroeg uit de veren om naar Pompeii en de Vesuvius te gaan. Het belooft een vermoeiende dag te worden.
DAG 5: zaterdag 5 april – Paestum
Vandaag mochten we uitslapen, ontbijt om 8.30 uur. Daar keken we toch wel een beetje naar uit. Na een kwartiertje op de bus, arriveren we aan de archeologische site van Paestum.
Onze gids verwelkomt ons “in Griekenland”. Een vergissing? Nee hoor, we zijn blijkbaar op een plaats wat vroeger een kolonie was van Griekenland. Dat verklaart dan meteen ook de drie Griekse tempels die we vanop de bus al konden zien.
De rondleiding sluiten we af in het museum, waar we kunnen genieten van een eeuwenoud kunstwerk: “het graf van de duiker”, een grafzerk waarvan de binnenkanten voorzien zijn van tekeningen die het leven van die tijd voorstellen.
Als lunch vinden we een hamburgerrestaurant en een pizzeria, heerlijk!
Voor de namiddag was een keuzemoment: een bezoek aan de archeologische site Velia of een vrije namiddag aan het strand. Een kleine groep leerlingen, waarvan het emmertje cultuur nog niet te vol was, reed een uurtje verder zuidwaarts. De intieme sfeer en de prachtie ligging zorgden voor een fantastische ervaring. We klommen een heuvel op naar de Acropolils. Hiervandaan hadden we een schitterend zicht op de zee en de uitlopers van de Apennijnen.
De rest van de leerlingen genoot van zon, zee en strand.
’s Avonds gingen we met z’n allen nog terug naar het strand om de zon te zien zakken in de zee. Een romantisch momentje op onze Italiëreis.
Morgen vroeg uit de veren voor het vertrek naar Napels. Vanavond dus op tijd onder de wol (al volstaat een laken met deze temperaturen).
![]() |
![]() |
![]() |
DAG 4: vrijdag 4 april – Ostia Antica
Vandaag mochten we iets langer slapen, tot 7 uur 😊 Om 8 uur staan we klaar met onze valies om de bus richting Ostia Antica te nemen. Van daaruit zullen we rechtstreeks naar Paestum verhuizen.
Ostia Antica, een oude havenstad waar helaas enkel nog ruïnes van overblijven, maar voldoende om een idee te krijgen van wat zich daar allemaal afspeelde.
Op basis van een fotozoektocht gaan de leerlingen zelf op pad om de oude site te verkennen. Ze moeten minstens op zes plaatsen een foto nemen en zo een verhaaltje opbouwen. Het beste verhaal wordt beloond met een mooie prijs.
De tuiniers die we tijdens onze zoektocht spotten, leken verdacht goed op twee zesdejaars die al eens een grap durven uithalen. En inderdaad, het bleken Omar en Finnean te zijn. Zij hadden de Italiaanse onderhoudsman overhaald om een koffie te gaan drinken, terwijl zij het werk met de tractor wel zouden verderzetten. 😊
Na een korte lunch in de kantine van de site, nemen we de bus voor een lange rit naar Paestum. Op de bus starten we onze busquiz. Er zijn negen rondes waarvan we er tijdens deze eerste lange busrit twee doen. Mechelse uitspraken en oude films zoeken. De leerlingen laten zich volledig gaan.
We arriveren rond 17 uur aan het hotel waar we ons nog kunnen opfrissen voor we aan tafel gaan. Daarna nog een wandeling naar het strand om de dag af te sluiten.
Morgen mogen we wat langer slapen want bezoeken we de Griekse tempels op Paestum, op een boogscheut van het hotel. Slaapwel!
DAG 3: donderdag 3 april – Colosseum en Forum Romanum
De wekker loopt al af om 5.45 uur want om 8.30 uur moeten we aan de ingang van het Colosseum staan. Het belooft alweer een mooie dag te worden: 21 graden en alleen maar zon.
Aangezien we zo vroeg zijn, is het nog niet te druk aan het Colosseum en kunnen we meteen binnen. De leerlingen komen per klas bij hun begeleiders staan die hen uitleggen hoe het Colosseum tot stand gekomen is, wie het liet bouwen en waarom. De verschillende delen van het amfitheater worden uit de doeken gedaan en we vertellen in geuren en kleuren welke soort gevechten er plaatsvonden. Daarna kunnen de leerlingen nog even vrij rondlopen om alles van dichterbij te bekijken.
We spreken af aan de boog van Constantijn en steken de baan over naar het Forum Romanum, het hoogtepunt van ons bezoek aan Rome. De leerlingen krijgen een rondleiding langs de belangrijkste punten en trachten zich in te beelden hoe de Romeinen hier vroeger leefden. De boog van Titus, het Forum, de basiliek, tot de woning van de Vestaalse maagden, het spreekt allemaal tot de verbeelding. De leuke weetjes wekken de interesse van de leerlingen en we verlaten ’s middags de site met een tevreden gevoel.
De namiddag is een vrije namiddag. Sommigen gaan op zoek naar het voetbalstadion van Rome, anderen gaan de rust opzoeken in een parkje of maken een wandeling.
We ontmoeten elkaar terug om 18.15 uur voor het avondmaal in de buurt van station Termini. Na de maaltijd zijn ze terug vrij. De leerlingen trekken met z’n allen naar een bar in de buurt waar ze kunnen dansen. We keren in twee groepen terug naar het hotel, de eerste om 22 uur, de laatste om 23 uur. Omdat het hotel een eind buiten de stad ligt, liggen wij pas om 1 uur in ons bedje. We vallen als een blok meteen in slaap.
DAG 2: woensdag 2 april – Circus Maximus, Pantheon, Trevi fontein en Vaticaan
6.30 uur, de wekker gaat af. We beginnen vroeg aan onze dag. We willen zoveel mogelijk van Rome ontdekken vandaag. Na een, voor ons ietwat vreemd, ontbijt (belegd brood en cake) nemen we de trein naar Rome en starten aan de wandeling aan het Circus Maximus. De leerlingen krijgen uitleg van de leerkrachten. Enkele leerlingen wagen zich om een stukje zelf te gidsen en doen dat goed.
Met een mooi verhaal over de jonge Claudia en haar don Juan leren we de waarheid kennen achter de Bocca della verità, de muil der waarheid.
We vervolgen onze weg via het theater van Marcellus naar Campo del Fiori waar het markt is. Tijd voor een stukje fruit of een smootie want de zon is van de partij en dus kunnen we een drankje al verdragen.
Onderweg naar Piazza Navona waar we meer te weten komen over de fonteinen en het plein, passeren we Pasquino, het pratende beeld.
Tegen de middag arriveren we aan het Pantheon waar de gidsen erin slagen iedereen via via, sneller binnen te krijgen.
Tijd voor een rustpauze en de lunch.
Na de middag bezochten we nog Sant’Ignazio, een kerk met een valse koepel, de Trevi fontein waar we ons geluk verzekeren door een muntstukje in het water te gooien (over de linker schouder!) en de Spaanse trappen.
Een gepland bezoek aan het Mausoleum van Augustus kan niet doorgaan wegens verbouwingswerken, maar de Ara Pacis krijgen we wel te zien. Via de Engelbrug komen we aan de Engelenburcht waar we te weten komen hoe ze in het jaar 590 de aartsengel Michaël hielp om eindelijk van de pest af te raken.
Het eindpunt van onze wandeling komt ondertussen in zicht: het Vaticaan.
Een uitgebreid bezoek zit er niet in, maar omdat het minder druk is dan verwacht, kunnen we toch de Sint-Pietersbasiliek bezoeken. Binnen blijkt het wel heel druk te zijn, het wordt dus een blitsbezoek. Een reden om eens terug te komen.
Op het Sint-Pietersplein gaan de leerlingen nog op zoek naar de reden van die twee rare stenen op de grond. Een beetje wiskunde op reis, dat mag wel, he?
Genoeg gewandeld voor vandaag, we nemen de metro naar het centrum waar een lekkere Italiaanse maaltijd wacht.
Wie daarna nog niet moe was, kon nog even een terrasje doen en iets na middernacht viel iedereen moe maar voldaan in slaap, uitkijkend naar wat morgen ons zal brengen.
DAG 1: dinsdag 1 april
Eindelijk is het zover, de Italiëreis is begonnen. We verzamelden om 14.40 uur aan het station in Mechelen en nemen de trein naar Zaventem. In het station botsen we nog op een groep collega’s die met de eerste graad het einde van de examens vierden in zwemparadijs De Waterperels in Lier.
Omwille van het groot aantal leerlingen dat dit jaar mee is, zitten we verspreid over twee vluchten. De eerste groep, dertien leerlingen en twee leerkrachten, checken meteen hun bagage in en gaan op zoek naar gate A44, waar we om 18.05 vertrekken. De rest vertrekt een uurtje later. Vlucht 1 had wat vertraging waardoor we bijna gelijk in Rome toekomen.
Snel de bus op en richting hoteL En wat voor een hotel, zowaar Scheppers Hotel Rome. We logeren bij de familie 😊
De kamerverdeling gaat vlot en iedereen kruipt snel onder de wol om morgen Rome te verkennen.