Kwaliteitsfietsen krijgen tweede leven
Oud-leerling Willem Beeck studeerde bij ons af in 2008, in de richting Economie – Moderne talen. Momenteel runt hij samen met Benjamin Van den Bon, eveneens oud-leerling, de bv Blusser. Blusser is een managementvennootschap die gebeten is door Mechelen en door fietsen. Blusser detecteert problemen en vormt deze om tot opportuniteiten. Zo ontwikkelde Blusser het concept achter E-bis.
Bron: GVA 19-01-2021
Mechelen – Steeds meer werknemers krijgen van hun bedrijf een leasingfiets. De afgelopen jaren kwamen er op die manier duizenden – vooral elektrische – fietsen op de markt. Het nieuwe Mechelse bedrijf E-bis geeft fietsen die einde leasing zijn een tweede leven. Ze worden eerst door het Fietsatelier gereviseerd om ze daarna opnieuw te verkopen met garantie.
De meeste fietsleasing contracten lopen af na drie jaar. In die drie jaar krijgt de fiets regelmatig een professioneel onderhoud. Aan het einde van de termijn wordt de fiets ofwel overgenomen door de werknemer ofwel terug aangeboden aan de leasingfirma. Het zijn de fietsen die terug komen bij de leasingmaatschappij die door E-bis worden overgenomen. Alle onderdelen die eventueel beschadigd zijn, worden vervangen en de fiets wordt volledig gereviseerd. Dat gebeurt door de technici van het Fietsatelier. Zij zijn tewerkgesteld in de sociale economie en worden in het Fietsatelier klaargestoomd voor de reguliere arbeidsmarkt.
“Wij vonden het belangrijk om kansen te geven aan deze mensen”, zegt Willem Beeck. Hij is samen met Benjamin Van den Bon de bedenker van dit vernieuwende concept. “De gereviseerde fietsen gaan nog jaren mee. De fiets krijgt dus een tweede leven. Bovendien kunnen mensen een kwaliteitsvolle elektrische fiets kopen voor minder dan de helft van de nieuwprijs. Onze E-bis fietsen worden verkocht in het Fietsatelier op de Battelsesteenweg in Mechelen.”
Nieuwe vaardigheden
E-bis is een samenwerking tussen sociale werkgever vzw Ecoso en Blusser, de vennootschap van Benjamin en Willem. Binnen E-bis doet Ecoso de hele logistiek, zoals het ophalen van de fietsen bij de leasingmaatschappijen, het reviseren en de verkoop in het Fietsatelier. Benjamin Van den Bon en Willem Beeck doen de commerciële en administratieve kant van de zaak.
Voor de technici van het Fietsatelier is E-bis een unieke kans om hun kennis bij te schaven. De andere fietsen die ze herstellen zijn meestal van povere kwaliteit. Daardoor krijgen ze weinig voldoening van hun werk en leren ze niet de juiste skills. De E-bis fietsen zijn kwalitatieve elektrische fietsen, waardoor de techniekers nieuwe vaardigheden aanleren.
Betrouwbare tweedehandsmarkt
Ook voor de leasemaatschappijen is het concept van E-bis een goede zaak. “Door de samenwerking met E-bis kunnen wij onze fietsen een tweede leven geven. Ondertussen hebben we 15.000 leasefietsen in beheer en komen er af en toe ook fietsen terug door bijvoorbeeld een werknemer die uit dienst gaat of een werknemer die zijn fiets niet overneemt na de leaseperiode. E-bis ontzorgt ons in dit verhaal en is een waardevolle partner. Ze halen de fietsen op, herstellen ze volledig en zo kunnen ze opnieuw in de markt gezet worden”, zegt Joep Kempen, CEO van leasingmaatschappij Cyclis.
Willem Beeck is ervan overtuigd dat de E-bis fietsen makkelijk hun weg zullen vinden naar een nieuwe eigenaar. “Het gaat om een A-merk fiets van maximaal drie jaar oud. De koper krijgt de historiek mee en één jaar garantie. Ze kopen dus een kwalitatieve fiets op een betrouwbare tweedehandsmarkt en tegen een betaalbare prijs.”
Meer info: www.e-bis.be
Oud-leerlingen Benjamin Van den Bon en Willem Beeck, de oprichters van de vennootschap Blusser