Leerlingen met acht uur wiskunde nemen deel aan de finale
Op 7 februari zijn 12 leerlingen van de groep wiskunde² van het vijfde jaar (dat zijn de leerlingen die 6+2 uur wiskunde volgen) , de Asymptoppers, naar de VUB gegaan voor hun deelname aan de finale van de wedstrijd Wiskunnend Wiske. De dag begon in een grote aula, waar de leerlingen een toelichting kregen over het verloop van de finale. Vervolgens kregen ze een korte lezing over de betekenis van e-dag (7 februari), de tegenhanger van π-dag (14 maart). Deze lezing werd gegeven door niemand minder gegeven dan Professor Ingrid Daubechies, de bedenkster van deze wedstrijd en een wereldautoriteit op het gebied van wavelets, die onder andere worden gebruikt voor beeldcompressie.
Aan het einde van de algemene sessie werd het rode draad-probleem toegelicht. Dit jaar draaide het om het plaatsen van toezichthouders in examenzalen met diverse vormen. Daarna gingen de leerlingen aan de slag op drie verschillende locaties, waar ze telkens 40 minuten kregen voor een rode draad-opdracht en een gewone opdracht. Na 20 minuten werd er nog een extra opdracht toegevoegd. Aan het einde van de dag hadden ze in totaal drie rode draad-opdrachten en zes losstaande opdrachten opgelost. De laatste opdracht was een snelheidsopdracht, die de Asymptoppers wisten in te dienen na slechts zes minuten.
Vervolgens werd de dag afgesloten in de grote aula met een toelichting over wiskundestudies aan de VUB en de oplossingen van alle opdrachten. Bij de meeste opdrachten kwamen hun antwoorden grotendeels overeen met de verbetersleutel, waardoor de spanning steeg bij de prijsuitreiking. Jammer genoeg behoorden onze leerlingen niet tot de top drie en gingen ze zonder extra prijzen naar huis, maar wel met een handtekening van Professor Daubechies. Het was een fijne en leerzame dag in Brussel!